خودرو

خودرو

خودرو

خودرو

تست هامر H2

تست هامر H2

هامر در تسخیر چشم بادامی ها :

سال1992 ، دیترویت آمریکا ، دفتر اصلی کمپانی هامر ، آن هنگام که این شرکت تابع جنرال موتورز اولین خودروی غیر نظامی خود را به بازار روانه کرد ، هرگز تصور نمیشد روزی فرا رسد که چشم بادامی های چینی بر این برند حکم فرمایی کنند . در پی ورشکستگی کمپانی شهیر جنرال موتورز در JUNE 2009 ، شرکت چینی TENGZHONG که در زمینه ی تولید ماشین آلات سنگین فعالیت دارد ، اقدام به خرید و به تملک درآوردن شرکت خودروسازی هامر کرد . اما آنچه جای امیدواری دارد اینکه ، بنابر اعلام این کمپانی آسیایی ، مقر هامر همچنان در آمریکا باقی خواهد ماند و هیچگاه عبارت MADE IN CHINA که مترادف شده با محصولی بی کیفیت و نامرغوب ، بر سر این غول ساز آمریکایی سایه نخواهد افکند .

. . . و جنرال موتورز ، H2 را آفرید :

جنرال موتورز کار خود را در تاُسیسات هامر با ساخت خودروهای نظامی ملقب به هاموی ، جهت تجهیز ارتش ایالات متحده آمریکا آغاز کرد و بر مبنای همین خودروها ، نمونه غیر نظامی هاموی را با نام تجاری هامر H1 طراحی و تولید کرد . بنابر اقتضای حجمی ، H1 عملا در خیابان های شهری فاقد کاربری بوده و همین محدودیت ، متخصصان جنرال موتورز را برآن داشت تا در پاسخ به تقاضای مشتریان ، محصولی رژیم گرفته بر اساس H1 خلق کنند ! که علاوه بر قابلیت های درون شهری ، قابلیت های آفرودی را نیز تا سر حد اعلاء به ارمغان آورد . سرانجام در سال 2003 فرزند جدید هامر متولد شد . هامر H2 . خودرویی که بر خلاف انتظارها ، نه تنها در کاهش حجم بدنه پاسخ مثبتی را نشان نمی داد بلکه ارتفاع بیشتر نسبت به H1 ، این نسل را به آسمان خراشی چهار چرخ تبدیل کرده است !

هامر ، زیر ذره بین خودرو امروز :

به تازگی فرصتی نصیبمان شد تا ملاقاتی فراموش نشدنی با یک دستگاه هامر H2 در شیراز داشته باشیم . خودروی مورد نظر مدل 2006 و کشور کویت نیز مبداء ورودی آن است . رو در رو شدن با این خودروی قد بلند 2903 کیلوگرمی ، آن هم زمانی که در شورلت کوروت C6 با آن ارتفاع و وزن کم ، در انتظارش نشسته ایم ، داستان جالب و دلهره آوریست !

بدنه ی H2 ، خشن اما دلربا . . .

هامر پیش روی ما از نوع SUV یا همان Sport Utility Vehicle می باشد ، که بر خلاف H2 SUT که به صورت وانت عرضه می شود ، در رده ی شاسی بلند های بزرگ قرار می گیرد . عناصر تشکیل دهنده هامر بسیار هدفمند به هم پیوند خورده اند . بدنه ا ی پهن و مرتفع ، سقف کوتاه و شیشه های نسبتاً کوچک در کنار ظاهری تنومند ، از المان های اصلی شکل دهی H2 هستند . اگر بخواهیم بدنه H2 را به صورت یک جسم هندسی تصور کنیم ، باید گفت در طراحی این نسل همچون گذشته از مکعب های حجیمی که با هماهنگی و توزان کامل در کنار یکدیگر بدنه هامر را شکل می دهند ، استفاده شده است . طرح کلی بدنه از H1 به اقتباس گرفته شده است ، با این تفاوت که زیباسازی و مدرنیته در فرم دهی خطوط بدنه مد نظر قرار گرفته شده است و همین امر جلوه بصری چشم اندازی را تداعی می کند .

پنل جلوی H2 از سه قسمت تشکیل شده است . در بالاترین قسمت ، بیش از هر چیز ، هفت ورودی هوا خود نمایی می کند که با روکش کروم پوشش داده شده اند . این قطعه ی درخشان ، چراغهای اصلی و راهنمای کناری را نیز در بر می گیرد . نام هامر هم در پشت گارد آهنی مشکی رنگ ، بر روی پیش رادیات هک شده است . در قسمت میانی ، هواکش مشبک ، در کنار پروژکتورهای زنون ، تناسب و هماهنگی کاملی با جلو پنجره دارند . دو قلاب بکسل در طرفین و پلاک در مرکز ، تنها نکات قابل ذکر قسمت پایینی مجموعه هستند .

یکی از خاص ترین قسمت های هامر ، مجموعه هواکش عرضی روی کاپوت است که علاوه بر خنک سازی مجموعه فنی ، دستگیره هایی را در کنار خود می بیند که به علت سنگینی درب موتور و به جهت راحتی در باز کردن این درب ، نقش یار کمکی را بازی می کند .

در قسمت جانبی ، طرح ساده ، اما زیبا و هدفمند است . همچون H1 های نظامی ، در این نسل نیز پنجره ها کوچک طراحی شده اند که دید به داخل را کاهش چشمگیری می دهد . در حالی که هنگام سواری با هامر ، از زاویه دید کامل رو به محیط اطراف لذت میبریم و این لذت زمانی بیشتر می شود که خود را بر بلندای زمین می بینید .

از آنجایی که هامر اصالتاً خودرویی بیابانی است و در گذر از مناطق صعب العبور ، این امکان می رود که قفل نگهدارنده کاپوت نا کارامد عمل کند ، قلاب هایی را بر روی گلگیر نصب کرده اند تا با چفت شدن در کاپوت ، ضریب بالایی از عدم باز شدن این درب را تضمین کند . در سوی دیگر رکاب لوله ای مشکی رنگ زیر درها ، علاوه بر تسهیل در سوار و پیاده شدن سرنشینان ، دسترسی به سقف که باربند تنظیم پذیر بر روی آن نصب شده است را امکان پذیر می سازد .

در قسمت عقب ، طرح بسیار ساده و به دور از هیجان ، نکته مثبت قابل ذکری را در خود نگنجانده و تنها قرار گیری لاستیک زاپاس در مرکز این قسمت ، طرح را از سادگی مفرط خارج کرده است . پلاک نیز در سمت چپ بر روی سپر نصب شده است ، در حالی که در مدل های جدید تر ، لاستیک زاپاس به سمت راست مجموعه منتقل شده و محل نصب پلاک نیز بر روی پوسته نگهدارنده این لاستیک قرار دارد . در نمای دیگر لاستیک های سری All – Terraint T/A با سایز LT 315/70 ساخت کمپانی BF – GOOD RICH با دیواره ی بلند در زیر H2 جا خشک کرده اند . رینگ ها ی 10 پره کروم کاری شده 17 اینچ نیز ، تکمیل کننده چرخ ها هستند .

کیفیت رنگ بدنه و همچینین قطعات کروم کاری شده ، آن چنان خوب و مرغوب است که در هامر پیش روی ما با کارکرد بیش از 135 هزار کیلومتر ، هیچگونه افت کیفیتی در رنگ و لعاب بدنه دیده نمی شود و همان طراوت و چشم نوازی روز اول حکم فرماست . و جالب اینجاست که این هامر تمام مدت در آفتاب سوزان کویت مورد استفاده قرار گرفته است .

کابین H2 ، مجهز و راحت ، اما بی کیفیت :

با ورود به کابین H2 ، اول از همه سقف کوتاه در مقابل ارتفاع زیاد از زمین ، ما را تحت تاءثیر قرار می دهد . کابین H2 پوشیده شده از چرم و پلاستیک . در کابین این مدل ، عنصری از لوکس بودن به چشم نمی آید . همه اجزاء قابلیت آفرودی هامر را جلوه گر می کنند . داشبورد H2 بیش از حد پلاستیکی و ارزان قیمت به نظر می رسد ، اما با وجود کلیدهای کنترلی فراوان که هر کدام فضای خاصی را به خود اختصاص داده اند ، تا حدودی ما را سردرگم می کند و مدتی به طول می انجامد تا محل قرارگیری کلیدها در ذهنمان پردازش و ثبت شود . رنگ آمیزی اجزای کابین تلیفی است از دو رنگ مشکی و خاکستری روشن ، که چه در محیط شهری و چه در محیط بیابانی ، تناسب رنگ خوبی با محیط اطراف دارد . سیستم صوتی 6 خشابه ساخت BOSE با قابلیت خواندن فایل های صوتی فشرده و مجهز به رادیو ماهواره ای سریوس ، در کنار کلیدهای کنترلی قفل و تنظیم دیفرانسیل ، در مرکز داشبورد به راحتی در دسترس قرار می گیرند و آماده به کارند . مجموعه سیستم تهویه اتوماتیک نیز در زیر این مجموعه قرار دارد . با وجود 9 اسپیکر قدرتمند در سراسر اتاق و همچنین سانروف برقی ، لذت رانندگی با هامر ، دو چندان می شود . کلید OFF و ON کیسه هوای ایمنی نیز در سمت راست این مجموعه بر روی داشبورد قرار دارد . غربیلک فرمان که به روکش چرم مزین شده است ، دوازده کلید از جمله کلید کنترل سیستم صوتی و Trip Control ، را در خود گنجانده است ، در سوی دیگر مجموعه ای در سمت چپ فرمان بر روی داشبورد مشاهده می شود که کلیدهای کنترلی سیستم برف پاک کن ، روشنایی کابین و از همه جالب تر ولوم کنترل میزان نور پشت صفحه کیلومتر را در دسترس قرار می دهد . چهار دهنه خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع در جلو و دو دهنه در عقب ، به راحتی از پس تهویه کابین حجیم H2 بر می آیند . یکی از مشکلات هامر H1 قرار گیری پیشرانه بزرگ دیزلی بین سرنشینان جلو بوده و همین امر سرنشینان جلو را از لحاظ جا مقید کرده بود . در H2 ، موتور به جلو رانده شده و فضای باز بین صندلی های جلو را افزایش چشمگیری داده است . H2 به طور استاندارد ظرفیت حمل پنج سرنشین را دارد که با سفارش صندلی های تاشو ردیف سوم ، این ظرفیت به هفت نفر ارتقاء پیدا می کند . دو سرنشین جلو ، فضای خوب و جاداری را در اختیار دارند ، اما فضای تقریبا محدود عقب ، کمی آزار دهنده است . دو ورودی برق 12 ولت جهت استفاده از وسایل الکترونیکی به همراه دو ورودی هدفون ، ولوم تنظم صدا ، تهویه مطبوع صندلی ها و بالابر های تمام برقی ، از جمله امکانات رفاهی سرنشینان عقب است . دو ورودی برق 12 ولت نیز بر روی داشبورد جاسازی شده است .

آغاز حرکت با غول آمریکایی :

بر صندلی تمام چرم H2 تکیه زده وآماده یورش می شوم ! کمربند ایمنی ضد فشار را می بندم و صندلی را به صورت برقی در تمام زوایا تنظیم می کنم و در یکی از دو حافظه ی موجود ذخیره می نمایم تا بهترین تمرکز بر جاده و فاصله مناسب پا تا پدال ها بدست آید . گرم بودن هوا ما را بر آن داشت تا از سیستم خنک کن صندلی ها استفاده کنیم که عملکرد خوبی از خودنشان می داد . فرمان خوش دست H2 را در دست گرفته و اقدام به بیدار کردن این غول آهنی می کنم . پیشرانه هشت سیلندر خورجینی Vortec با غرش ریتم گونه ای شروع به کار می کند . صدایی که از این پیشرانه 6 لیتری 16 سوپاپ به گوش می رسد ، دقیقا همان صداییست که پیش از این در کوروت C6 ، گوش هایمان را نوازش می داد . جعبه دنده چهار سرعته تمام اتوماتیک را درگیر کرده و پا را بر پدال گاز می فشارم . آغاز حرکت بسیار جالب توجه و تحسین برانگیز است . خودرویی با این حجم و وزن زیاد ، در مدت زمان حدود 9 ثانیه سرعت 100 کیلومتر را پشت سر می گذارد . تسلط بر اطراف خوب است و طراحی هدفمند ستون ها ، زاویه دید کاملی را در تمام زوایا به معرض نمایش می گذارد .

خودروی مورد نظر از نوع چهار چرخ متحرک دائم ، مجهز به قفل دیفرانسیل مرکزی و عقبی است ، که 360 پوند فیت گشتاور را در حداکثر دور 4000 RPM به چرخ ها منتقل می کند . 316 اسب بخار قدرت نیز که در دور 5200 RPM به ثمر می نشیند ، رانندگی قدرتمندی را در بزرگراه ها به همراه دارد . تعویض دنده های گیربکس بدون هیچ مکثی انجام می شود و اجازه کاهش دور را به پیشرانه نمی دهد . سیستم تعلیق مستقل در جلو و فنر لول پنج اتصالی در عقب ، نقش عدیده ای در پایداری و عدم انحراف هامر ، بازی می کند ، و بر خلاف آنچه تاکنون تصور می کردم ، مبنی بر خشک و بی کیفیت بودن رانندگی با هامر ، سواری با این هیولای غربی ، بسیار راحت ، دقیق و حساب شده است و در گذر از سطوح پست و بلند سطح مسیر ، محدود ضربه ی آزار دهنده ای را به سرنشینان منتقل می کند و ضربات وارد شده ، با توجه به نوع سیستم تعلیق و اندازه تایرها ، کاملا عادی هستند . به هر حال نباید از همچین خودرویی ، توقع سواری صد در صد آرام و بدون چالش را داشت . در هامر H2 شما می توانید ، با توجه به سطح مسیر ، نوع رانندگی را که مستقیماً تقسیم نیرو و گشتاور به چرخ ها را هدف می گیرد ، انتخاب و ثبت کنید . علیرغم تسلط و دید عالی ، H2 آنچنان در شهر مناسب رانندگی نیست و درک ابعاد بدنه جهت فرمان دادن و پارک کردن ، کمی سخت و زمان بر است ، بخصوص آنکه مسافت قفل تا قفل فرمان هامر ، سه دور گردش است که خود تاءثیر مستقیمی در سطح رانندگی درون شهری دارد . فاصله کف H2 تا زمین به میزان 274 میلیمتر است ، که در ایجاد حرکات عرضی خودرو در سر پیچ ها ، به میزان قابل توجهی نقش دارد . بر خلاف H1 که به دلایل نامعلوم در عبور از مسیرهای اریب ، یک چرخش از زمین بلند می شود ، در H2 ، چسبندگی کاملا حفظ می گردد . البته در این بین نمی توان کمک رسانی سیستم هرزگردی 2500 دلاری هامر را از نظر دور داشت .

لایه های محافظتی ضخیمی بر روی قطعات حساس زیر بدنه ، همچون : کارتل ، باک بنزین ، اکسل و گیربکس ، پوشیده شده تا در عبور از مناطق صعب العبور و ناهموار که در نقطه ی اوج به 60 درجه شیب خطم می شود ، قطعات زیربندی را از هرگونه آسیب احتمالی ، مصون دارد . شیب های جانبی 40 درجه نیز جلو دار H2 نخواهند بود . البته نمی وان از H2 توقع داشت تا همچون H1 ، از دیوار 90 سانتیمتری بالا رود ! رانندگی در شهر با H2 ، با وجود مشکلات پیش رو ، لذت وصف ناپذیری دارد ، آن هم زمانی که خودروهای دیگر را از بالا نظاره گر هستیم ! فرمان H2 نرم و راحت است و بازخوردهای سطح مسیر را به دستانم منتقل می کند . صندلی ها نیز علیرغم راحتی نشیمنگاه ، فرم نگهدارنده خوبی ندارند و در مانورهای ناگهانی ، ما را دچار حرکات عرضی می کند .این مدل هامر H2 ، با یک باک پر 121 لیتری ، 526 کیلومتر مسافت را می پیماید . یعنی به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی ، حدود 23 لیتر بنزین مصرف می کند که حکایت از مصرف بالای سوخت دارد و همین خصوصیت منفی ، یک نقطه ضعف برای هامر است . ترمزها نیز قوی هستند ، اما در شروع ترمز گیری باید بیش از نصف مسیر حرکت پدال ، بر آن فشار آوریم ، تا بالاترین راندمان سیستم ترمز گیری مجهز به سیستم کنترل کشش و سیستم ضد قفل ، به دست آید .

پایان سخن : رانندگی با هامر با وجود تمام محدودیت ها ، بسیار راحت ، دقیق و حساب شده است . تمام اجزاء با یک مهندسی بالا در هم آمیخته اند تا لذت رانندگی قدرتمند در هر موقعیتی را به خریدار تقدیم کند . پیشرانه هامر قدرتمند و شتابش نیز در خور توجه و تحسین برانگیزاست ، و تنها کیفیت پایین کابین ، مصرف بالای سوخت و فضای کم سرنشینان عقب را می توان از نقاط ضعف هامر بر شمرد .

در پایان از جناب آقایان امیری که صمیمانه خودرو خود را در اختیار ما قرار دادند و همچنین آقای داریوش نوذری که در تمامی مراحل این آزمایش همکاری دوستانه ای با ما داشتند ، کمال تشکر و قدردانی را داریم .

مشخصات فنی هامر H2 SUV مدل 2006

نوع موتور

8 سیلندر خورجینی Vortec

حجم موتور / تعداد سوپاپ

6 لیتر / 16 سوپاپ

قدرت

316 اسب بخار

گشتاور

360 پوند فیت

شتاب 0 تا 100

حدود 9 ثانیه

حداکثر سرعت

200کیومتریا120مایل

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت

23لیتر در هر 100km

حجم باک سوخت

121 لیتر

ظرفیت یدک کش

7000 پوند

ظرفیت باک بنزین

121 لیتر

وزن کلی خودرو

2903 کیوگرم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد